Jabłka- obierać ze skórki czy nie?

Jesień to sezon na piękne czerwone, soczyste i chrupiące jabłka. Kojarzą się one ze zdrowiem, wiele jednak osób pozbawia je dobroczynnych wartości poprzez obieranie ze skórki.

Skórka owoców zawiera połowę błonnika z całego owocu. Średniej wielkości jabłko ze skórką zawiera go ok. 3,6 g natomiast bez skórki,- niespełna 2 g.

Obierając owoc, wraz ze skórą wyrzucamy witaminy , bo to pod nią jest ich najwięcej. Jeśli podajemy jabłuszko dziecku, które słabo jeszcze gryzie, możemy obrać je, ale bardzo cienko, aby zachować najcenniejsze wartości.

W skórce jabłka jest kwas ursolowy, który ogranicza wchłanianie tłuszczu, zwiększa siłę i  masę mięśniową . W artykule opublikowanym w piśmie Cell Metabolism naukowcy z University of Iowa wykazali, że u myszy kwas ursolowy zmniejsza zanik mięśni postępujący wraz z wiekiem i sprzyja ich wzrostowi. Związek ten obniża poziom tkanki tłuszczowej,  cholesterolu, trójglicerydów  i cukru we krwi. Możemy zatem pokusić się o stwierdzenie, że jabłka są  pomocne w dbaniu o zdrowie i szczupłą sylwetkę.

Jabłka zawierają także kwas elagowy, który należy do przeciwutleniaczy, zapobiega on  uszkodzeniom DNA, może więc hamować działanie substancji rakotwórczych. Naukowcy z Amerykańskiego Stowarzyszenia Badań nad Rakiem stwierdzili, że spożywanie bogatych we flawonoidy jabłek może pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka trzustki.

Jeśli kupujemy jabłka na targu pamiętajmy, aby przed jedzeniem dobrze je umyć, gdyż na skórce mogą pozostać pestycydy stosowane podczas upraw.

Smacznego !

 

 

Jesień to sezon na piękne czerwone, soczyste i chrupiące jabłka. Kojarzą się one ze zdrowiem, wiele jednak osób pozbawia je dobroczynnych wartości poprzez obieranie ze skórki.