Jak zmniejszyć ilość mięsa w diecie?

Eksperci z całego świata są zgodni – warto zmniejszać ilość mięsa w diecie. Dzięki temu korzysta nie tylko nasze zdrowie, ale także środowisko i cała planeta. Nie oznacza to, że trzeba je całkowicie wyeliminować z diety (chyba, że chcesz!), ale na pewno jeść go zdecydowanie mniej. Wielu z nas jest jednak przyzwyczajonych do tego, że mięso musi być – i to nie tylko codziennie na obiad, ale także na kanapki, czy do lunchowej sałatki. Dlatego dziś przekażemy wam kilka patentów na to, jak ograniczyć mięso w swoim jadłospisie.

Nie samym mięsem człowiek żyje

Żeby zmniejszyć ilość mięsa w diecie, trzeba przede wszystkim otworzyć głowę i uwolnić się od utrwalonych przez lata schematów. Przejrzyj Internet i książki kucharskie (polecamy też nasze) i zobacz, jak wiele pyszności nie zawiera mięsa, lub posiada niewielki jego dodatek.

  • Zamiast znowu kłaść na swoje kanapki plastry wędliny – posmaruj pieczywo hummusem, pastą warzywną/ rybną/ jajeczną, albo twarożkiem. Urozmaicaj dietę. Nie ograniczaj się tylko do kanapek z serem lub szynką.
  • Jeśli na lunch lub kolację robisz sobie sałatkę – zamiast mięsa dorzuć do niej kawałek pokruszonego sera (np. mozzarella, feta, kozi), gotowane jajko lub strączki (np. ciecierzyca, soczewica, fasola, bób).
  • 2-4 x w tygodniu zamiast mięsnego obiadu zjedz coś innego. Przykłady? Jajeczna frittata z warzywami; makaron ze szpinakiem, słonecznikiem i fetą; treściwa zupa z soczewicy; burgery z fasoli, ryba pieczona z warzywami. A opcji jest znacznie więcej!
  • Spróbuj wersji mieszanej. Zjedz mięso, ale dodaj go mniej – np. do sosu na spaghetti daj połowę normalnej porcji mięsa mielonego, a wrzuć więcej warzyw. Albo: zrób kotlety w których połowę mięsa zastąpi… fasola.

Eksperymentuj w kuchni, szukaj nowych rozwiązań (również tych przyprawowych). Nawet, jeśli wydaje ci się, że nie jesteś fanem roślinnej kuchni – z pewnością niektóre potrawy przypadną ci do gustu. Pamiętaj też, że z mięsa nie musisz rezygnować całkowicie – więc bezmięsne posiłki uzupełnią twój jadłospis, a nie zdominują go.

Co robić, kiedy brakuje mi mięsa?

Przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Nic dziwnego, że trudno ci się odzwyczaić od smaku mięsa – szczególnie jeśli robisz to z dnia na dzień. Jak ograniczyć mięso w takim przypadku? Użyj smakowitych dodatków:

  • Sos sojowy – dodaje do potraw słonawo-mięsnego smaku „umami”.
  • Lubczyk – posiada rosołowy smak i aromat, warto dodawać go do zup, warzyw i strączków.
  • Płatki drożdżowe nieaktywne – nadają posiłkom serowego, przyjemnego posmaku.
  • Papryka wędzona – zmieni nie do poznania twoje szaszłyki warzywne, pastę kanapkową czy zupę grochową/ soczewicową.
  • Kozieradka – jeden ze składników curry, dostępny także samodzielnie. Świetnie wzbogaci smak dań z warzywami i strączkami.

Jak ograniczyć mięso, gdy rodzina protestuje?

Postaw na cierpliwość i wyrozumiałość. Każdy ma nieco inne kubki smakowe, a dodatkowo przekonania, które mogą utrudniać zmiany. Staraj się zachęcić opornych członków rodziny gotując od czasu do czasu smaczne dania półmięsne czy bezmięsne, ale nie odmawiając im z dnia na dzień dostępu do mięsa.

Ty wiesz najlepiej, co lubią – więc zastanów się, co możesz im zaproponować na bezmięsny posiłek. Może będą to pierogi z białym serem, może bezmięsna lazania, a może jakieś danie z ziemniaków?

Jeśli dyskusja jest trudna, albo niemożliwa – możesz po prostu stopniowo zmniejszać ilość mięsa np. w zupach, sosach, potrawkach, zapiekankach. Gotując potrawy „z ukrytym mięsem” jest łatwiej nieco zmniejszyć w diecie jego ilość, niż podając typowy obiad z rodzaju „kotlet, ziemniaki i surówka”.

Pamiętaj: upodobania żywieniowe domowników nie powinny być powodem do kłótni czy wyrzutów. Masz swoje ulubione smaki – uszanuj to, że ktoś może mieć inne.

Czy warto dążyć do diety wegańskiej?

Nie jest to konieczne, ale zdecydowanie dietę wegańską można zaliczyć do zdrowszych stylów żywienia. Jeśli leży ci na sercu los zwierząt i naszej planety – możesz stopniowo dążyć do przejścia na całkowity weganizm, lub wybrać opcję bardziej elastyczną, jak semiwegetarianizm czy fleksitarianizm. Niezależnie od tego, co wybierzesz – mamy dla ciebie idealną książkę. Znajdziesz w niej przepisy na dania wegańskie, które możesz albo wkomponować w dotychczasowy jadłospis, albo ułożyć z nich kompletne menu.

2020-03-25T01:56:57+02:00