Jak namówić dziecko do zjadania warzyw?

Rodzice często skarżą się, że ich dziecko nie chce jeść warzyw. Powody są różne – zła konsystencja, twardość, smak, zapach, kształt czy kolor ale również głębsze podłoże związane z problemami neurologicznymi (tutaj temat wymaga całkiem innego podejścia). A skutek ten sam – niezbyt urozmaicone i odżywcze posiłki. Co więc robić, by przekonać swoją pociechę do próbowania nowych smaków? Dowiecie się z naszego mini-poradnika.

Dziecko nie chce jeść warzyw – dowiedz się dlaczego

Jeśli chcesz rozwiązać problem, musisz najpierw poznać jego przyczynę:

  • Czasem dziecku nie smakuje jakieś warzywo – spróbuj podać je na różne sposoby, z różnymi dodatkami czy przyprawami. Nie zniechęcaj się. Czasem pociecha musi spróbować nawet kilkanaście razy (różne badania różnie podają ale od 10 do 12 razy), by zaakceptować nowy smak. Niektóre próby całkiem się nie powiodą i z kolei ty musisz to zaakceptować. Przecież ty też masz produkty, których nie lubisz.
  • Jeśli dziecku nie odpowiada konsystencja lub twardość warzyw, może chętniej zje je, jeśli zostaną starte na drobnej tarce, zmiksowane w koktajl czy przerobione na zupę krem.
  • Bywa, że dziecko nie chce jeść warzyw „dla zasady” – być może pomoże wtedy „przemycanie ich” np. w kotlecikach warzywnych, pasztecie warzywnym, paście kanapkowej, farszach naleśnikowych/pierogowych, słodkich wypiekach (np. ciasto marchewkowe, ciastka fasolowe) czy muffinkach.

Staraj się rozmawiać ze swoim dzieckiem, ustalić, co mu się nie podoba i możliwie ułatwić mu polubienie lub zaakceptowanie warzyw. Dawaj mu też wybór, np. „wolisz do kolacji pomidora, czy słupki słodkiej papryki”?

Triki i pomysły, które pomogą dziecku polubić warzywa

Jeśli twoje dziecko nie chce jeść warzyw, a jednocześnie jest dość uparte i rozmowa czy negocjacje nie wchodzą w grę – spróbuj wypróbować poniższe sposoby:

  • Na początku podawaj do dań głównie warzywa łagodne, miękkie, najlepiej słodkawe (jak marchewka, papryka, pietruszka, groszek, buraki, kukurydza, bataty). Staraj się je „przemycać” używając sposobów podanych wyżej.
  • Mieszaj warzywa z tym, co dziecko lubi najbardziej – np. z serem, ulubionym sosem, kopytkami, makaronem. Dziecko, które nie chce jeść warzyw – chętniej zje je z czymś bardzo lubianym. Najlepiej by warzywa były wtedy mocno rozdrobnione i nieco ukryte.
  • Użyj fantazji. Dekoruj dania i staraj się, by wyglądały apetycznie. Możesz też nadawać potrawom fantazyjne nazwy związane np. z ulubioną książką czy bajką twojego dziecka.
  • Zaproś na wspólny posiłek dzieci znajomych czy rodziny, które jadają warzywa. Przygotuj jedzenie, podaj i obserwuj. Może twoje dziecko, widząc, że pozostałe dzieci jedzą bez problemu – również spróbuje. Pamiętaj jednak by nie komentować i nie używać argumentów typu: „patrz, jak Kasia ładnie je”, „czemu nie chcesz wcinać brokułów jak Karol?”. Takie słowa mogą zadziałać odwrotnie.
  • Wciągnij dziecko w przygotowania. W zależności od wieku zaproponuj mu kuchenne zadania – np. mieszanie sałatki, układanie warzyw na kanapce, wrzucanie do garnka. Być może chętnie zje efekt własnej pracy.

W żadnym wypadku nie zmuszaj dziecka do jedzenia nielubianych warzyw, nie groź mu (np. że zabierzesz mu ulubioną zabawkę) nie szantażuj (np. że nie dostanie deseru, jeśli nie zje marchewki). Nagradzaj za to, za zjedzenie warzyw a także za próby (nawet jeśli nie dokończy swojej porcji). Nagrodą nie powinna być jednak czekolada czy lizak – ale np. wspólne czytanie, zabawa czy gra.

Dziecko nie chce jeść warzyw? Zacznij od siebie!

Dziecko nie wyrobi sobie nawyku jadania warzyw, jeśli… ty go nie masz. Dzieci nas naśladują. Jeśli widzą, że nigdy nie nakładamy warzyw na swoje kanapki, sporadycznie zjadamy jarzynkę do obiadu, a sałatka to danie, które pojawia się na stole raz na miesiąc – dlaczego niby miałyby chcieć jeść warzywa?

Jeśli twoje dziecko nie chce jeść warzyw, a ty z kolei chcesz, by jadło zdrowo – zacznij od siebie i pozostałych członków rodziny. Niech widzi, że chętnie sięgacie po różne rodzaje warzyw i oswoi się z ich widokiem na stole. To zadziała dużo lepiej, niż tłumaczenie, że brokuł jest zdrowy, a marchewka potrzebna oczom :) .

W większości domów, gdzie jedzenie dużej ilości różnorodnych warzyw jest czymś zupełnie normalnym i powszednim – dzieci nie mają problemu by je zaakceptować. Nie jest to jednak reguła. Pamiętajmy, że każde dziecko jest odrębnym bytem i może mieć inne upodobania, niż my. Dlatego zawsze w sferze jedzenia doradzamy delikatność, cierpliwość i wyrozumiałość :) .

A jeśli po lekturze tego tekstu zastanawiasz się, jakie właściwie warzywa jeść w czasie zimy zajrzyj tutaj.

2020-05-25T00:42:55+02:00