Mundialowe szaleństwo- porady dietetyka dla każdego kibica

MUNDIALOWE SZALEŃSWO – ZDROWE PORADY DLA KAŻDEGO KIBICA

Futbolowa ekscytacja trwa już od kilku dni. Każdy mecz to kolejna dawka emocji, ale wszyscy w głębi duszy czekają z niecierpliwością, aż biało – czerwoni staną na zielonej murawie!

Mecze piłki nożnej to nie tylko dobry moment sprawdzenia umiejętności sportowców, ale również świetna okazja dla kibiców, by spędzić ten czas ze znajomymi! Każdy z Nas jednak wie, że takie towarzyskie spotkania najczęściej wiążą się z nadmiarem kalorii zawartych w tłustych, słonych, niezdrowych przekąskach oraz nadzwyczajnie sporą ilością alkoholu, który jest nieodłącznym elementem podstawowego pakietu kibica. Taki zestaw może być zgubny dla naszego zdrowia i samopoczucia, tym bardziej, jeśli śledzimy losy nie tylko naszych piłkarzy, ale i pozostałych reprezentacji.

Wieczorem, metabolizm każdego człowieka spowalnia swoją pracę. Jedząc w tym czasie niezdrowe, tłuste posiłki, organizm nie ma szans, aby prawidłowo wszystko strawić. Takie postępowanie skutkuje odkładaniem się tkanki tłuszczowej, a w przyszłości rozwojem różnych groźnych chorób cywilizacyjnych, takich jak miażdżyca, cukrzyca, czy nadciśnienie tętnicze. Mamy więc ogrom argumentów, aby w trakcie meczu nie zajadać się chipsami, słodyczami, czy żywnością typu fast-food!
Pozostaje nam tylko zadać sobie pytanie – co jeść i pić, aby zachować zdrową sylwetkę i nie tracić przyjemności ze wspólnego kibicowania? Dietetycy z poradni Dietosfera zaradzą Waszym problemom!

PROSTE W PRZYGOTOWANIU, ZDROWE PRZEKĄSKI

Sami wiecie, że organizacja wspólnego oglądania meczu w zaciszu domowym, to kulinarny sprawdzian dla niejednego gospodarza imprezy. Ale nie martwcie się, dzięki naszym szybkim i prostym w przygotowaniu przekąskom, nie będziecie musieli spędzić całego dnia w kuchni, a zdrowe odżywianie nabierze zupełnie innego, lepszego znaczenia!

1. Koreczki na raz!
Potrzebujesz:
– opakowanie wykałaczek
– czarne oliwki
– zielone oliwki
– pomidorki koktajlowe
– ser typu feta
– kabanosy drobiowe
Przygotowanie:
Ser feta kroimy w kostkę. Kabanosy kroimy na jedno/dwucentymetrowe kawałki. Na każdą z wykałaczek nadziewamy kolejno oliwkę czarną/zieloną, kostkę sera feta, pomidor koktajlowy i kawałek kabanosa. Gotowe!

2. Kanapeczki na raz!
Potrzebujesz:
chleb pełnoziarnisty/ żytni
– serek kanapkowy
– ulubione warzywa (ogórki małosolne, papryka czerwona, pomidor, rzodkiewka)
– kiełki
– szynka wiejska
Przygotowanie:
Kromki chleba przekrajamy na dwie lub cztery części (w zależności od wielkości kromek). Z szynką robimy to samo. Każdą mini kanapkę smarujemy serkiem, kładziemy po plasterku szynki, dekorujemy warzywami i kiełkami. Doprawiamy dla smaku. Gotowe!

3. Bruschetta na raz!
Potrzebujesz:
bagietki pełnoziarniste
– ząbki czosnku
– świeże pomidory
– świeże liście bazylii
Przygotowanie:
Bagietki kroimy na kromki. Delikatnie przypiekamy je w piekarniku lub tosterze. Pomidory kroimy w drobną kostkę, czosnek rozdrabniamy za pomocą praski, bazylię siekamy. Łączymy składniki, doprawiamy dla smaku. Tak przygotowaną pastę układamy na grzankach. Gotowe!

4. Mini tortille na raz!
Potrzebujesz:
pełnoziarniste placki tortilli
– serek śmietankowy,np. „Almette”
– świeże liście rukoli
– plastry wędzonego na zimno łososia
– papryka czerwona
Przygotowanie:
Placki tortilli smarujemy serkiem śmietankowym. Paprykę kroimy w paski. Na placki kładziemy plastry łososia, paprykę oraz liście rukoli. Całość zwijamy w zwarty ‘rulon’ i wstawiamy do lodówki. Przed podaniem kroimy tortillę na dwucentymetrowe roladki i układamy na talerzu. Gotowe!

5. Chipsy jarmużowe z dipem koperkowym
Potrzebujesz:
świeże liście jarmużu
– oliwa z oliwek
– ulubione przyprawy (bardzo dobrze sprawdza się wędzona papryka)
– jogurt grecki
– świeży koperek
– sok z cytryny
Przygotowanie:
Do umytego i osuszonego i porwanego na mniejsze kawałki jarmużu dodajemy oliwę i ulubione przyprawy. Pieczemy w nagrzanym piekarniku do 150oC przez ok. 5 min. Koperek siekamy, dodajemy do jogurtu greckiego. Skrapiamy sokiem z cytryny, mieszamy. Doprawiamy dla smak. Gotowe!

6. Frytki z batatów z sosem Tzatziki
Potrzebujesz:
bataty
– olej rzepakowy
– przyprawy: sproszkowany czosnek, czerwona papryka, suszone zioła prowansalskie
– jogurt grecki
– ząbki czosnku
– świeże ogórki gruntowe
– sok z cytryny
Przygotowanie:
Bataty obieramy i kroimy na frytki. Polewamy je olejem rzepakowym i przyprawiamy. Pieczemy w nagrzanym piekarniku do 200oC przez ok. 20-25 min. W międzyczasie przygotowujemy sos: ogórki zcieramy na tarce, odcedzamy z nich wodę i solimy. Czosnek rozdrabniamy za pomocą praski. Składniki dodajemy do jogurtu naturalnego. Doprawiamy dla smaku. Gotowe!

PIWO DO MECZU – CZY TO DOBRY WYBÓR?

Najlepszą poradą byłoby całkowite zrezygnowanie z alkoholu… ale wiemy, że przy takich emocjach, potrzeba czegoś, co „rozluźni” atmosferę 😉.
Pamiętajcie, że piwo jest jednym z najbardziej kalorycznych wyborów alkoholowych, jakie możecie sobie zafundować. Kufel jasnego piwa (500 ml) ma ponad 250 kcal, a kufel piwa typu porter to aż 340 kcal, jeśli zamarzy Wam się smakowe, to też nie mniej kcal, bo około 300! Ponadto, piwo ma bardzo wysoki indeks glikemiczny, który szybko podnosi poziom glukozy we krwi i powoduje senność (która wynika nie tylko z nadmiaru %)

Jakie mogą być więc alternatywy dla chmielowego napoju?

1. Cydr – szklanka cydru ma o 20 kcal mniej niż jasne piwo (zależy też od jego wytrawności), oprócz tego cydr jest źródłem antyoksydantów, pomocnych w walce z oznakami starzenia.
2. Czerwone wino wytrawne – najlepszy wybór spośród wszystkich alkoholi. Lampka czerwonego wina ma zaledwie 100 kcal, a wraz z nią dostarczymy organizmowi potrzebnych przeciwutleniaczy, poprawimy przemianę materii i obniżymy poziom złego cholesterolu we krwi. Oczywiście mówimy tu o lampce, dwóch…a nie całej butelce 😊.
3. Wódka – w niewielkich ilościach dostarczy nam najmniej kalorii. Kieliszek czystej wódki ma ich jedynie 50. Nie należy popijać jej gazowanymi napojami, ponieważ dwutlenek węgla – sprawca bąbelków, zwiększa wchłanianie alkoholu do krwi. Najlepszym wyborem są świeżo wyciskane soki owocowo- warzywne, bądź woda. Polecamy właśnie shoty, a nie drinki.

Należy pamiętać również o wypijaniu co najmniej trzech szklanek wody w trakcie dłuższego posiedzenia, najlepiej jakby była to woda z cytryną. Jak już wspominaliśmy unikajcie także drinków. Są prawdziwą bombą kaloryczną! A poza tym w drinkach mniej kontrolujemy ilość wypitego alkoholu.
Mamy nadzieję, że odtąd kibicowanie naszej drużynie, wśród grona znajomych sprawi Wam więcej radości i nie będziecie musieli martwić się pustymi kaloriami!

Chcesz poprawić nawyki żywieniowe swoje i swojej rodziny? Zgubić nadprogramowe kilogramy? A może zmagasz się z chorobą dietozależną i nie wiesz jak prawidłowo się odżywiać? Zapraszamy do Naszej poradni dietetycznej w Warszawie! Dietetycy z Dietosfery na pewno zdeterminują Cię do pracy, pokażą właściwą drogę i pomogą w realizacji Twoich wymarzonych efektów!

Autorka tekstu: Ewa Białecka

2018-06-29T09:34:35+00:00