Jak jeść i pić na imprezie czyli sposoby na kaca!

Czy znacie jakiś sprawdzony sposób na kaca?

Hmmm… najlepszym rozwiązaniem było by go po prostu nie pić! Ha, ha dobry dowcip, ktoś powie, szczególnie w noc Sylwestrową lub na Weselu u najlepszych przyjaciół! Co wtedy?

Ale, ale… zacznijmy od początku: co to jest ten kac?

Kac to nic innego jak złe samopoczucie występujące kilka godzin po spożyciu nadmiernej ilości alkoholu. Objawia się w różny sposób, ale najczęściej to ból głowy, światłowstręt, pragnienie, wrażliwość na hałas, brak lub nadmierny apetyt, nudności, dreszcze, potliwość, rozdrażnienie czy apatia.

Przyczyną kaca może być najczęściej: zatrucie organizmu produktami przemiany alkoholu czyli – aldehydem octowym (jest wysoko toksyczny), ale też odwodnienie organizmu, hipoglikemia (duży spadek glukozy), niedobór elektrolitów, glutaminy czy witaminy B12.

A jak to się dzieje?

Wypity w nadmiarze alkohol zostaje wchłonięty z żołądka i jelit do krwi a stamtąd transportowany do wątroby; tam też zachodzi proces metabolizowania czyli rozkładu przy udziale enzymów wątrobowych i próba jego eliminacji z organizmu! Długa ścieżka nieprawdaż, szczególnie, że proces metabolizowania alkoholu przebiega wolniej niż proces wchłaniania, dlatego kumulacji alkoholu i zatruciu alkoholem można zapobiec tylko przez kontrolowanie jego spożycie. Sami pewnie wiecie z autopsji: wypita spora ilość alkoholu szybko działa na głowę i „obraz świata” ale syndrom „dnia drugiego” ciągnie się w nieskończoność!

Co jeszcze ciekawe? A to specjalna informacja dla Pań! Niestety wchłanianie i metabolizm alkoholu u kobiet wygląda inaczej. Dlaczego? Ze względu na mniejszą procentową zawartość wody w organizmie ale też niższą u kobiet aktywność ADH (enzymu dehydrogenazy alkoholowej, który metabolizuje alkohol) w żołądku. To powoduje, że do krwi przedostaje się więcej nieprzetworzonego alkoholu. Uważajcie bardziej drogie Panie!

Co zrobić aby bezboleśnie przetrwać dzień po imprezie? Co najlepiej pić i jeść tak, aby uniknąć nieprzyjemności?

  • Rano, w dniu Sylwestra lub innej imprezy zjedz porządne śniadanie: jajecznice na maśle z dodatkiem awokado, pomidorów i żytniego pieczywa. W między czasie popijaj „tłuściutki rosół”, który będzie dobrą bazą pod alkohol.
  • Nie pij dużych ilości w krótkim czasie.
  • Nie mieszaj
  • W czasie picia alkoholu każdy kieliszek popijaj dużą ilością napojów bezalkoholowych najlepiej niegazowanych (napoje gazowane zawierają CO2 a to przyśpiesza wchłanianie alkoholu). Najlepszym wyborem na „popitkę” są soki owocowe lub jak ktoś lubi warzywne. Pomagają one uzupełniać płyny a do tego często zawierają witaminy i minerały.
  • W trakcie imprezy pamiętaj o jedzeniu. Z badań wynika, że u osób, które alkohol spożyły po posiłku zawierającym tłuszcze, białko i węglowodany wchłanianie alkoholu przebiegało 3 razy wolniej niż u osób, które nic nie jadły.
  • Tańcz i baw się dobrze, ruch pomoże metabolizować alkohol.
  • Przed położeniem się spać zjedz 2 łyżeczki cukru.
  • Zażyj dobry kompleks witaminowo mineralny, albo witaminę C i kompleks witamin z grupy B oraz magnez i wapń (są to składniki najbardziej narażone na straty i wypłukiwane przez alkohol).

A rano? Jeśli głowa ciężka i nudności dopadły Cię mimo wszystko?

  • Nie wsiadaj do samochodu!
  • Pamiętaj o dużej ilości wody mineralnej.
  • Na śniadanie – jeśli jesteś w stanie – zjedz coś słodkiego (na przykład miód lub dżem). Dodatkowa ilość cukru ustrzeże Cię przed wyczerpaniem zapasów glikogenu.
  • Sprawdzi się również jajecznica lub grzanki.
  • Jeśli nie możesz jeść- pij wodę z miodem lub fruktozą, można doprawić cytryną, co pomoże zwalczyć ospałość i dostarczyć witamin.
  • Dobrym sposobem jest sok pomidorowy zmiksowany z żółtkiem (potas i lecytyna)
  • Dobrze Ci zrobi gorący kwaśny żurek z jajkiem, kwaśnica lub inne kwaśne potrawy typu: sok z ogórków kiszonych, kiszona kapusta.
  • Przez cały dzień pij dużo napojów, przede wszystkim wody mineralnej.
  • Dobrym wyborem będą soki owocowe, które orzeźwiają, dostarczają witamin, glukozy i elektrolitów wypłukanych z organizmu przez alkohol.
  • No i pamiętaj: najlepszym lekarstwem na kaca jest po prostu praca!
  • Spacer też się sprawdzi!

 

Kochani, pijcie z umiarem i bawcie się tak abyście niczego później nie żałowali!

Niech Nowy Rok 2018- będzie Najlepszy! Spełnienia marzeń!

Do siego Roku!

 

Ewa Sypnik- Pogorzelska

 

Jeśli jesteś zainteresowana dietą odchudzającą, a może masz plany poprawić nawyki żywieniowe twojej rodziny w Nowym Roku? Zapraszamy do naszej Poradni Dietetycznej w Warszawie. Zmotywujemy, pokażemy najlepsze rozwiązania i ustalimy realny plan działania! Odchudzanie i zmiany w żywieniu również mogą być przyjemne.

Zaufaj nam! Mamy 16 lat doświadczenia w tym zakresie!

Bibliografia:

  1. Jones, A.W., & Jönsson, K.A. Food-induced lowering of blood-ethanol profiles and increased rate of elimination immediately after a meal. Journal of Forensic Sciences 39(4):1084-1093, 1994.
  2. Urbano-Márquez, A.; Estruch, R.; Fernández-Solá, J.; Nicolás, J.M.; Paré, J.C.; & Rubin, E. The greater risk of alcoholic cardiomyopathy and myopathy in women compared with men. JAMA 274(2):149-154, 1995.
  3. Materiały z Instytutu Psychologii Zdrowia, Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
  4. Materiały z Nacionale Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism
2017-12-29T16:51:07+00:00