Poświąteczny detoks

 „DETOKS” (dieta oczyszczająca)

Czy istnieje tak naprawdę coś takiego jak oczyszczenie organizmu poprzez specjalistyczne diety/zioła? Nie do końca możemy na to pytanie odpowiedzieć twierdząco. To, co od razu przychodzi nam na myśl przy słowie ‘detoks’, czyli chwilowe żywieniowe restrykcje (np. dieta warzywna, dieta sokowa), czy inne cudotwórcze ‘odtruwające’ specyfiki (często nakręcane odpowiednimi zabiegami marketingowymi zachęcającymi do ich kupna) niestety nie działa. Kilkutygodniowe spożywanie produktów opartych jedynie o zioła, warzywa i owoce nie wspomoże procesów detoksykacji, a jedynie może doprowadzić do poważnych niedoborów składników odżywczych  lub do wystąpienia innych patologicznych sytuacji w organizmie, tym bardziej, jeżeli za detoks ‘łapią się’ osoby dodatkowo walczące z różnego rodzaju chorobami dietozależnymi. Radykalne kroki, które chcemy podjąć w stosunku do zmiany żywienia, powinny być skonsultowane z wykwalifikowanym dietetykiem!

Warto wspomnieć, że u zdrowych osób z odtruwaniem organizmu świetnie radzą sobie narządy, takie jak wątroba, nerki, płuca czy skóra. Jednostki te wspomagają usuwanie toksycznych związków z organizmu dostających się np. poprzez czynniki środowiskowe (spaliny, smog, dym papierosowy) lub leki.

Organy pełniące funkcje „odtruwaczy”:

Nerki – narząd, który bierze udział w filtracji krwi z toksycznych metabolitów, takich jak np. amoniak, nadmiar soli mineralnych. Wspomaga usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii wraz z moczem. Poprzez resorpcję wspomaga zatrzymanie (podczas filtracji) niezbędnych organizmowi składników.

Wątroba – narząd, którego głównym zadaniem jest filtracja krwi. Neutralizuje toksyny dostające się do niej (alkohol i inne używki, niektóre leki). Istotne jest zachowanie prawidłowej kondycji wątroby, ponieważ jest ona narządem pełniącym nie tylko funkcję detoksykujące, ale również metabolizujące oraz magazynujące.

Płuca – poprzez wymianę gazową, czyli przede wszystkim wydychanie dwutlenku węgla płuca pozbywają z organizmu tego związku, dlatego istotne jest zrezygnowanie z palenia papierosów, które m.in. ograniczają przepływ gazów przez płuca.

Jeżeli jednak czujemy, że chcemy zadbać w pełni o swój organizm, efektywnie i systematycznie wspomóc jego oczyszczanie należy spełnić kilka podstawowych elementów:

  • konsumpcja przeciwutleniaczy, zwłaszcza polifenoli. Najwięcej tych substancji znajdziemy w owocach i warzywach (owoce leśne, winogrona czerwone, cytrusy, pomidory, szpinak, jarmuż, papryka, nasiona roślin strączkowych i wiele innych). Związki te poprzez eliminowanie tworzących się w organizmie reaktywnych form tlenu wspierają naturalne reakcje obronne naszego organizmu, działają antynowotworowo, przeciwmiażdżycowo, wpierają farmakoterapię hormonalną, zapobiegają chorobom neurodegeneracyjnym takim jak Alzheimer czy choroba Parkinsona, ponadto wspierają walkę z otyłością, czy nadwagą.
  • picie odpowiedniej ilości płynów 2-2,5l minimum (woda, herbata ziołowa, np. pokrzywa- wspomaga filtrację nerek, działa moczopędnie). Prawidłowe nawodnienie organizmu zapobiega zatrzymywaniu się wody w organizmie, zapewnia nawilżenie skóry i polepsza koncentrację. Na skutek odwodnienia bardzo często występują bóle głowy, senność, znużenie, rozdrażnienie, mniejsza potliwość, czy światłowstręt, dlatego należy temu zapobiegać.
  • błonnik poprawia perystaltykę jelit, dzięki temu szybciej wydalamy zbędne składniki przemiany materii ale też zapewnia sytość. Ponadto rozpuszczalna frakcja tego składnika (np. zawarte w owocach pektyny) wspiera mikroflorę jelitową i obniża poziom złego cholesterolu we krwi (frakcja LDL).
  • zrezygnowanie ze spożywania żywności wysokoprzetworzonej – najlepszym przykładem są fast-foody. Produkty te nie zawierają praktycznie żadnych składników odżywczych, co więcej, mają bardzo dużą ilość dodatkowo zawartych węglowodanów (wskutek czego, przyczyniają się do rozwoju nadwagi i otyłości), oraz przewyższającą zawartość tłuszczów nasyconych i izomerów trans kwasów tłuszczowych (składników przyczyniających się do rozwoju chorób cywilizacyjnych takich jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, zawał mięśnia sercowego). Ponadto, żywność tego typu zawiera ogromne ilości ukrytego cukru (który uzależnia, powoduje próchnicę, nadwagę, pośrednio cukrzycę typu 2 itd.).
  • rezygnacja z używek (alkohol, papierosy) – nikotyna prowadzi do niedotlenienia skóry. Powoduje powstanie naczynek na twarzy. Spowalnia proces gojenia się ran. Działa antyestrogennie. Jest prekursorem powstawania nowotworów. Obkurcza naczynia krwionośne, spowalniając przepływ krwi. Uzależnia. Alkohol to generator wolnych rodników. Prowadzi do utraty nawilżenia skóry. Wypłukuje z organizmu cenne składniki odżywcze. Niszczy narządy takie jak wątroba, czy nerki czyli narządy które naturalnie odtruwają nasz organizm z toksyn.
  • odpowiednia aktywność fizyczna wzmaga produkcję potu, a wraz z potem z organizm wydala niepotrzebne metabolity (mocznik, nadmiar soli mineralnych).

Wdrożenie wyżej wymienionych czynności wspomoże walkę z dodatkowymi kilogramami, za którymi bardzo często, prócz tkanki tłuszczowej, stoi nadmiar wody w organizmie. Jeżeli mamy w planach istotne wydarzenie, a zdrowe odżywianie nie zawsze idzie w parze z naszym trybem życia, warto poświęcić te kilka tygodni przed na dobrze zbilansowaną dietę i ponadprzeciętną aktywność fizyczną.

Pamiętajcie, że zmiana stylu życia na lepsze poprawi na długi czas nasze samopoczucie, kondycję fizyczną i psychiczną!

2019-02-23T20:33:50+00:00