Dieta przy endometriozie? Czy ma znaczenie?

Oglądacie czasem seriale…my TAK, w wolnych chwilach! A czy zastanawialiście się co to jest endometrioza -wiodący temat z serialu Diagnoza w telewizji TVN? To bardzo częsty problem u kobiet starających się o potomstwo, ale też dający duży dyskomfort w normalnym funkcjonowaniu.

Endometrioza to „wędrująca śluzówka macicy” czyli nieprawidłowe umiejscowienie elementów błony śluzowej macicy- poza jej jamą. Charakteryzuje się przede wszystkim dolegliwościami bólowymi. Najczęściej są to nieprzyjemne, przewlekłe bóle podbrzusza, bóle podczas owulacji, stosunku seksualnego, ale także podczas wypróżniania się. Regularnie powtarzające się dolegliwości mogą powodować zmęczenie i wpływać nie tylko na kondycję fizyczną, ale i psychiczną kobiet.

Czy dieta może pomóc?

Tak, odpowiednio dobrana dieta może przynieść ulgę w dolegliwościach takich jak endometrioza. Specjaliści uważają, że zmiany nawyków żywieniowych mogą znacząco pomagać w łagodzeniu dolegliwości związanych z endometriozą. Sposób odżywiania wywiera istotny wpływ na ogólną kondycję organizmu oraz przebieg choroby, dlatego warto zastosować odpowiednią dietę.

Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na dotychczasowy sposób żywienia. Nieregularność posiłków, jedzenie w biegu, długie przerwy między posiłkami, jedzenie fast foodów, mocno przetworzone i mało wartościowe produkty w naszej diecie, to wszystko wpływa na nasz organizm, na jego odporność, stan psychiczny oraz równowagę hormonalną.  Zatem warto dla swojego zdrowia i lepszego komfortu funkcjonowania wprowadzić kilka podstawowych zmian i zaplanować przede wszystkim     5 regularnych posiłków w ciągu dnia, urozmaicać menu i pamiętać o nawadnianiu organizmu (przynajmniej 1,5 litra płynów w ciągu dnia). Wyeliminować alkohol, kawę, napoje słodzone i produkty mocno przetworzone. Zadbać o świeżą i naturalną żywność.

Zadbaj w swojej diecie o:

Warzywa i owoce.

Antyoksydanty zawarte w świeżych warzywach i owocach, korzystnie wpływają na budowanie odporności organizmu oraz są niezbędne do utrzymania równowagi hormonalnej. Witaminy silnie przeciwutleniające takie jak A,C,E, Beta karoten- biorą udział w łagodzeniu stanów zapalnych. Beta karoten znajdziemy w czerwonych, pomarańczowych i żółtych warzywach i owocach. Witaminę C w dzikiej róży, natce pietruszki czy cytrusach. Witaminę E w fasoli, kukurydzy, produktach pełnoziarnistych, nasionach czy orzechach. Poza tym wspomniane warzywa i owoce posiadają dużą ilość błonnika a dieta bogata w błonnik nie tylko pomaga uregulować proces trawienia, ale również zmniejsza poziom estrogenów krążących w organizmie, których nadmiar powoduje przerost błony śluzowej macicy (endometriozę). Warto pamiętać, aby w diecie znalazły się: pełnoziarniste produkty zbożowe, gruboziarniste kasze, brązowy ryż, brokuły, kabaczki, rzepa, marchew, rabarbar i jabłka.

Ryby.

Zawarte w rybach morskich lub pstrągu nienasycone kwasy omega-3 zapobiegają skurczom macicy przed i podczas miesiączki. Dodatkowo kwasy omega-3 zawarte w tłuszczach roślinnych i tłustych morskich rybach stymulują produkcję przeciwzapalnych prostaglandyn, pomocnych w złagodzeniu dolegliwości charakterystycznych dla endometriozy. W diecie nie powinno brakować dobrych tłuszczy w postaci: oleju rzepakowego, z dyni, oleju lnianego, siemienia lnianego, orzechów włoskich, tłustych ryb jak łosoś, makrela czy sardynki.

Ważna jest też rodzina tłuszczów omega 6. Należący do niej kwas linolowy, który w organizmie przekształcany jest w kwas gamma-linolenowy (GLA) a ten w dalszych przemianach do przeciwzapalnych prostaglandyn, również pomaga w łagodzeniu dolegliwości. Najlepszym źródłem GLA jest olej z wiesiołka i ogórecznika.

Czosnek, groszek zielony i seler, brokuł, kalafior, pestki słonecznika i dyni.

Naturalne sterole roślinne zawarte w tych produktach blokują receptory estrogenowe, obniżając tym samym poziom estrogenów w organizmie. Brokuł i kalafior zawierają substancje, które aktywując enzymy wątrobowe, pozwalają eliminować bardziej efektywnie, nadmiar estrogenów z organizmu. Cynk w pestkach dyni i słonecznika wpływa pozytywnie na stan emocjonalny bo przecież silne bóle bardzo często wywołują zmęczenie i wpływają nie tylko na kondycję fizyczną, ale i obniżenie nastroju.

Poziom estrogenów regulują Indolo-3-karbinol I3C (brokuł, kalafior, brukselka, kapusta, rzodkiew, rzepa), Izoflawony (genistetiny, daidzeiny) w roślinach strączkowych (fasola, soja, soczewica, groch).

Wapń zawarty w produktach mlecznych nie tylko wzmacnia kości, ale również zmniejsza bóle głowy, okolic miednicy i rozkurcza mięśnie macicy podczas menstruacji.

Wyeliminuj z diety:

Alkohol, kawę, napoje słodzone.

Czerwone mięso. Czerwone mięso i jego przetwory mogą pobudzać organizm do produkcji prostaglandyn, które prowadzą do zaostrzenia stanu zapalnego i bólu. Badania dowodzą, że jedzenie dużych ilości wołowiny, innych gatunków czerwonego mięsa i szynki podnosi ryzyko endometriozy aż o 80-100 %. Dobrze aby w diecie czerwone mięso zamienić na ryby, mięso z indyka i kurczaka- z dobrego źródła.

Tłuszcze trans. Mogą wspomagać działanie prozapalnych prostaglandyn, nasilających objawy endometriozy dlatego dobrze jest wyeliminować również margarynę oraz mleko krowie.

Produkty mocno przetworzone- czyli żywność z dodatkami sztucznych barwników, konserwantów i innych syntetycznych dodatków.

Dodatkowo, zadbajcie o prawidłową masę ciała. Każdy zrzucony kilogram tkanki tłuszczowej w organizmie wpływa na prawidłową pracę hormonów, a to korzystnie wpływa na równowagę hormonalną organizmu. https://dietosfera.pl/zdrowe-diety/dieta-na-plodnosc/

Pamiętajcie drogie Panie! Dieta w endometriozie może pomóc w złagodzeniu dolegliwości bólowych i są ku temu dowody, ale nie zatrzyma rozwoju choroby. Właściwy sposób żywienia może pomagać, ale nie zastąpi leczenia endometriozy. Skuteczne leczenie wymaga konsekwentnego stosowania zaleconych środków. Wskazane są także regularne konsultacje z lekarzem.

Nie czekaj, jeśli chcesz coś zmienić w swoim życiu – ZRÓB TO!

2018-04-10T00:00:49+00:00