Planowanie posiłków w praktyce

Planowanie posiłków to coś, co wiele osób chce robić, ale w praktyce z braku czasu lub chęci – pomija. Tymczasem dzięki dobremu planowaniu można zaoszczędzić czas, pieniądze i jeszcze przyczynić się do zmniejszenia marnowania żywności. W dzisiejszym artykule podpowiemy jak to robić.

Planowanie posiłków zaczyna się jeszcze przed wizytą w sklepie

Usiądź, na przykład w niedzielę z telefonem lub notesem i zastanów się, co chcesz zjeść w nadchodzącym tygodniu. Możesz wypisać posiłki w tabelce lub po prostu zapisać luźne hasła. Teraz zastanów się, jakich produktów potrzeba ci by zrobić zaplanowane dania. Zapisz je na liście zakupów. Warto do takiego planu zaangażować całą rodzinę.

Wskazówka: Jeśli męczy cię każdorazowe sprawdzanie lodówki i szafek zainwestuj swój czas w trzy ważne rzeczy:

  1. Utrzymuj porządek w lodówce i szafkach – unikaj sytuacji, gdy wielki bałagan nie pozwala ci jednym rzutem oka ocenić, czego potrzebujesz, a co masz w zapasie.
  2. Od razu gdy coś ci się kończy (zwłaszcza ważny, bazowy składnik – np. makaron, kasza, pomidory w puszce) – od razu zapisuj to na liście zakupów w telefonie lub na kartce na lodówce.
  3. Jeśli chcesz możesz też zrobić sobie listę najważniejszych składników spiżarni (np. mąka, mleko, jajka, ryż, kasza, olej). I odhaczać co masz, a co trzeba kupić.

Lista zakupów to podstawa

Planowanie posiłków nierozerwalnie łączy się z mądrymi zakupami. Zanim pójdziesz do sklepu, zrób sobie listę. Dzięki temu unikniesz nadmiarowych wydatków oraz kupowania jedzenia pod wpływem chwili / promocji. Zmniejszysz także ryzyko marnowania jedzenia, które zdarza się, jeśli kupujemy za dużo. No i oczywiście nie zapomnisz co masz kupić do zaplanowanych posiłków.

Zaznacz na liście produkty potrzebne do śniadań, obiadów, przekąsek i kolacji. Zostaw na liście przestrzeń – na przykład gdyby już w sklepie przypomniało ci się, że skończyło się mleko.

U niektórych osób dobrze mogą się sprawdzić także zakupy internetowe, dzięki którym oszczędzisz dodatkową pulkę czasu. We wszystkich sklepach internetowych możesz tworzyć listy zakupowe, które tylko uaktualniasz – w praktyce zakupy zajmują 15 min. Możesz też przestudiować dokładny skład ulubionych produktów.

Planowanie posiłków które pozwala uniknąć marnowania

Staraj się jeść w sposób urozmaicony, ale to nie oznacza, że masz co 3 godziny jeść coś zupełnie innego. W takim tempie lodówka szybko zapełni się napoczętymi produktami, które potem się zmarnują. Podejdź do sprawy metodycznie, np.

  • Jeśli planujesz rano owsiankę z połową jogurtu – na podwieczorek zaplanuj koktajl, gdzie dodasz resztę otwartego opakowania.
  • Gdy kroisz warzywa na kanapki, dodaj pozostałe kawałki do wieczornej sałatki.
  • Jeśli zostanie ci rosół /wywar – ugotuj na nim inną zupę lub przyrządź sos.
  • Jeśli w lodówce nazbiera się trochę kawałków warzyw, resztki pieczonego mięsa, gotowane ziemniaki itp. – wykorzystaj je do stworzenia „resztkowego” omletu lub zapiekanki.
  • Resztki warzyw możesz też w łatwy sposób przerobić na smaczną zupę.

Podczas planowania posiłków staraj się też myśleć produktami. Co musisz otworzyć, napocząć i jaką pojemność mają kupowane przez ciebie produkty. Jeśli kupujesz „rodzinne” opakowania o dużej pojemności, zwróć na to szczególną uwagę.

A co, jeśli coś pójdzie nie tak?

Czasem bywa tak, że planowanie posiłków sobie, ale życie jest życiem. Ważne by wtedy zachować pewną elastyczność. Obudź w sobie kulinarną kreatywność i naucz się zamieniać produkty, zamiast rezygnować z całego dania, bo zepsuł się jogurt, albo w sklepie nie było szczypiorku.

Staraj się też mieć w zamrażarce jakieś danie na czarną godzinę lub w spiżarce i lodówce półprodukty, z których w 15-20 minut wyczarujesz odżywczy, rezerwowy posiłek.

Jeśli interesuje cię planowanie posiłków i nasza nowatorska metoda, która zrewolucjonizuje żywienie twoje i twojej rodziny – sprawdź naszego nowego ebooka Metamorfoza zupy. Dowiesz się z niego jak oprzeć całotygodniowy jadłospis na zupach, które na zawołanie zmieniają się w bazę do innych posiłków.

2021-02-07T21:45:36+02:00