3 zasady robienia zdrowych zakupów

Stało się – podejmujesz decyzję, że zaczynasz się zdrowo odżywiać. Super! Doskonały plan. Ale teraz pora go zrealizować. Z doświadczenia wiemy, że robienie zakupów i dokonywanie w sklepie zdrowych wyborów jest dla wielu osób problemem. Dlatego przygotowałyśmy dla was małą ściągawkę, jak zaplanować i zrobić zdrowe zakupy.

Zdrowe zakupy – lista to podstawa

Nieważne czy jesteś na jakiejś diecie, czy starasz się po prostu racjonalnie odżywiać – na zakupy chodź z listą! Wycieczka do sklepu, by kupić „co wpadnie w oko” to najczęstsza przyczyna kupowania produktów niewłaściwych lub zbyt dużej ilości jedzenia (która potem się marnuje, lub jest wpychana domownikom „na siłę”).

Na liście zapisz produkty potrzebne do zrobienia posiłków na najbliższe dni, a jeśli nie wiesz np. jakie warzywa będą dostępne, lub jakie będą ładne – wpisz na nią szersze hasło „warzywa”.

Lista zakupów nie tylko ułatwi zdrowe zakupy, ale także pomoże oszczędzić pieniądze, kalorie i czas… który trzeba poświęcić, np. by wrócić się do sklepu po mleko do kawy.

Sezonowa kuchnia

Kupuj sezonowo – takie hasła przewijają się wszędzie. I nie chodzi tu tylko o ekologię i dbałość o środowisko. Importowane warzywa i owoce są długo transportowane i przechowywane (a w tym czasie tracą część wartości odżywczych). Dodatkowo, by ograniczyć ich psucie się – są utrwalane środkami chemicznymi (np. szkodliwy imizalil na cytrusach).

Nie mówimy, że musisz całkowicie zrezygnować z pomarańczy czy bananów (w końcu w Polsce nie rosną wcale), ale daruj sobie kupowanie truskawek czy pomidorów w środku zimy. Niestety nie grzeszą ani wartością, ani smakiem. A jeśli nie wiesz, jakie warzywa warto kupować zimą- zajrzyj tutaj.

Czytanie etykiet

Zdrowe zakupy nie mogą się obyć bez czytania etykiet. Oto podstawowe zasady, jakimi warto się kierować:

  • Patrz, co jest na początku listy (tego w produkcie jest najwięcej). Jeśli widzisz tam np. cukier – odłóż produkt na półkę.
  • Unikaj produktów, które zawierają konserwanty, sztuczne barwniki lub całą plejadę substancji dodatkowych.
  • Szukaj produktów z krótkim składem lub z listą składników, z której rozumiesz wszystkie nazwy. Czasem nawet etykieta pieczywa może zawierać zaskakujące informacje.
  • Nie kupuj jedzenia, które zawiera oleje utwardzane/ tłuszcze uwodorniane. Zawierają one szkodliwe izomery trans.

Nie martw się – nie musisz spędzać godzin w sklepie na czytaniu etykietek. Statystyczna osoba kupuje na co dzień mniej więcej podobne produkty. W zasadzie musisz więc zerknąć na opakowanie tylko, jeśli kupujesz coś nowego.

Zobacz więcej na ten temat w naszych artykułach: Nie daj się nabrać na zakupach i Dlaczego warto czytać etykiety?

Zdrowe zakupy a troska o środowisko

Znasz już nasze 3 złote zasady robienia zdrowych zakupów. Na koniec kilka słów o plastiku. Jest on wszechobecny – i to jest fakt. Możemy jednak starać się zmniejszać jego zużycie, wybierając produkty sprzedawane luzem lub np. pakowane w kartonowe czy szklane opakowania. Im mniej go kupujemy – tym większy przekaz idzie do producentów, którzy przecież kreują rynek.

Warto także unikać kupowania plastikowych toreb. Tu akurat mamy pełną kontrolę nad sytuacją – tylko od nas zależy, do czego wrzucimy nasze jabłka czy marchewki. Noszenie własnych toreb (płóciennych, bawełnianych – czy nawet starych plastikowych używanych wielokrotnie) pozwoli nie tylko zadbać o środowisko ale także ograniczyć marnowanie pieniędzy (w większości sklepów plastikowe torby są już płatne).

W tym roku postanowiłyśmy zadziałać w tym kierunku i stworzyć produkt idealny dla osób, którym leży na sercu ochrona środowiska, a także własna wygoda podczas zakupów.  Już niedługo poznajcie nasz zestaw toreb zakupowych! Same nie możemy się doczekać!

2020-05-25T20:30:35+02:00