Fakty i mity o diecie w Hashimoto

Z każdym rokiem przybywa niestety chorych na autoimmunologiczne zapalenie tarczycy Hashimoto. Chorują głównie kobiety, ale choroba nie oszczędza też mężczyzn oraz dzieci. Tymczasem wokół żywienia w tym schorzeniu narosło wiele mitów. Sytuację komplikuje fakt, że wiedza wielu specjalistów jest niepełna, a dodatkowo pacjenci często szukają wiedzy w Internecie – trafiając na niesprawdzone lub wręcz błędne informacje. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy specjalna dieta w Hashimoto faktycznie ma sens i jest potrzebna.

Czy dietą można wyleczyć Hashimoto?

Na to pytanie odpowiedź jest niestety dość jednoznaczna – nie da się. Jeśli często surfujecie po Internecie z pewnością spotkaliście się z historiami „cudownych ozdrowień” po zastosowaniu jakiejś super diety, produktu czy suplementu. Niestety odradzamy zawierzanie takim informacjom. Większość z nich to żerowanie na niepokoju pacjentów o swoje zdrowie i niesprawdzone/ nieskuteczne teorie. A nawet jeśli jakaś kuracja pomogła jednej, dziecięciu czy trzydziestu osobom – to zdecydowanie za mało, by bez jakichkolwiek wiarygodnych badań, obserwacji i odpowiedzialności polecać ją setkom tysięcy innych ludzi.

Na razie wciąż zbyt mało wiemy o powstawaniu i rozwoju chorób autoimmunologicznych, by móc skutecznie leczyć ich przyczyny. Na pewno jednak dzięki właściwemu żywieniu można złagodzić objawy i poprawić samopoczucie.

Specjalna dieta w Hashimoto – czy istnieje?

Z dietą w chorobie Hashimoto jest trochę tak, jak z dietą w cukrzycy – nie ma specjalnej diety, która bardzo różniłaby się od generalnych zdrowych nawyków żywieniowych, ale… trzeba zdecydowanie bardziej uważać na to, co się je.

Dieta w Hashimoto powinna dostarczać odpowiedniej ilości białka, tłuszczu oraz witamin i składników mineralnych. Ważne aspekty komponowania jadłospisu to również na przykład:

– unikanie nadmiernych ilości cukru, słodzonych napojów i słodyczy

– wybieranie węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym

– uwzględnianie w diecie składników o działaniu przeciwzapalnym (kwasy omega 3, polifenole z warzyw i owoców, składniki bioaktywne przypraw)

– dostosowanie jadłospisu do konkretnej osoby, jej samopoczucia, indywidualnej tolerancji na produkty, ewentualnych dodatkowych schorzeń lub stanów (np. nadwaga, insulinooporność, problemy jelitowe, cukrzyca, hipercholesterolemia, zaparcia, problemy z cerą, PCOS)

Dieta bezglutenowa w chorobie Hashimoto – tak czy nie?

W Internecie, a także w wielu publikacjach książkowych możemy przeczytać, że Hashimoto to wskazanie do przejścia na dietę bezglutenową. Łatwo znaleźć w mediach społecznościowych i na forach komentarze osób, którym ta dieta pomogła (a nawet „wyleczyła chorobę” czy usunęła wszystkie objawy). Najlepiej pozostać sceptycznym w stosunku do tych zapewnień.

  • MIT: W Hashimoto trzeba stosować dietę bezglutenową. Nie ma naukowych przesłanek, badań na dużych grupach ludzi ani oficjalnych zaleceń towarzystw naukowych, które by to popierały.
  • FAKT: Chorobie Hashimoto często towarzyszą inne problemy zdrowotne takie jak: celiakia i inne formy nietolerancji glutenu, alergie (np. na gluten lub pszenicę), a także stany zapalne jelit, zespół jelita drażliwego czy nietolerancja cukrów FODMAP (których objawy często są mylone z objawami nietolerancji glutenu). Takie problemy często przez miesiące czy lata bywają niezdiagnozowane. Przejście na dietę bezglutenową może złagodzić/ usunąć objawy i stworzyć wrażenie, że pozbyliśmy się „objawów Hashimoto”.

A co z nabiałem przy Hashimoto?

Uprzedzając pytania – nie ma też odgórnego zalecenia, by w Hashimoto unikać nabiału (mleka i jego przetworów). Warto jednak pamiętać, że osoby z tym schorzeniem stosunkowo często cierpią jednocześnie na alergie na mleko, nietolerancję laktozy czy inne problemy z jelitami, które ustępują po odstawieniu kłopotliwych składników.

Wielu pacjentów stosuje rozmaite diety eliminacyjne przy czym część z nich podejmuje ten wysiłek kompletnie niepotrzebnie. Dieta w Hashimoto powinna opierać się na generalnych zasadach zdrowego odżywiania. Nie ma potrzeby rutynowego wykluczania dużych grup produktów „na wszelki wypadek”.

 

Więcej informacji na temat komponowania diety w Hashimoto i schorzeniach towarzyszących, szukaj w książkach dostępnych w naszym sklepie.

2020-03-05T22:45:38+02:00