Czym się nawadniać w upały?

Mamy wyjątkowo upalne lato :) Czym się nawadniać w te upały?Czy podczas upałów woda zapewni nam odpowiednie nawodnienie organizmu? Kiedy sięgać po izotoniki?

Woda to kluczowy składnik naszej codziennej diety. Nie bez przyczyny – stanowi ona 50-70% składu ciała, zależnie od wieku i płci. Jest również niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, ponieważ bierze udział w procesach trawiennych, a także jest częścią strukturalną wszystkich komórek. Pełni także bardzo ważną rolę w utrzymaniu odpowiedniej temperatury ciała.  Dlatego tak ważne jest aby codziennie wypijać 1,5-2 l wody, a przy dużych upałach nawet 3 litry.

Zapotrzebowanie na wodę wzrasta w czasie upałów oraz przy zwiększonym wysiłku fizycznym. Organizm musi się wtedy pozbyć nadmiaru ciepła, poprzez pocenie się. Kiedy upały utrzymują się dłuższy czas lub gdy nasza aktywność fizyczna jest długotrwała/intensywna (ponad 60 minut), możemy  wtedy sięgnąć po napoje izotoniczne, aby zapobiec odwodnieniu. Napój izotoniczny ma taką samą osmolalność jak  wewnątrzustrojowe płyny organizmu. Dzięki temu  nie zalega w żołądku i bardzo szybko się wchłania, dając natychmiastowy efekt. Przeciętny izotonik zawiera 4-8 g węglowodanów/100 ml, dlatego stosuje się go jako uzupełnienie energii przy długotrwałych/intensywnych treningach. Zwykle zawiera także elektrolity, w tym chlorek sodu oraz dodatek witamin (które również tracimy podczas procesu pocenia się). Napoje izotoniczne przeznaczone są więc głównie dla ludzi aktywnych fizycznie, których przeciętny wysiłek jest intensywny i trwa ponad godzinę. Warto pamiętać o tej zasadzie, zwłaszcza gdy chcemy zrzucić nadprogramowe kilogramy – gdy nasze treningi nie przekraczają 60 minut i od razu sięgamy po izotoniki, organizm czerpie energię z węglowodanów w nich zawartych, a nie z naszej tkanki tłuszczowej. Osoby stosujące napoje izotoniczne powinny także pamiętać o tym by zacząć ich picie po  20-30 minutach od rozpoczęcia treningu.

Izotoniki bardzo łatwo przyrządzić samemu w domu:
Przepis na 1 litr wody mineralnej

- 1 duża łyżka miodu (około 30)
- 1 g soli (szczypta/niecała łyżeczka)
- sok wyciśnięty z cytryny lub grejpfruta
- woda

 

Mamy wyjątkowo upalne lato :) Czym się nawadniać w te upały?Czy podczas upałów woda zapewni nam odpowiednie nawodnienie organizmu? Kiedy sięgać po izotoniki?